Våra gymnasieskolor

Vad gör dig glad och engagerad? Har du ett speciellt intresse eller passion? När mår du som bäst? Vare sig du är skoltrött eller studiemotiverad så kan det vara bra att fundera över vad du tycker är roligt i livet då svaret kan hjälpa dig i ditt val av gymnasieskola.

Vi gör olika val varje dag. Några val kanske inte påverkar oss alls och andra som påverkar oss desto mer. Några av valen gör du oftast bara en gång i livet och det är gymnasievalet. Hur detta val kommer att påverka dig längre fram i livet vet vi inte något om. Men med den här webbplatsen hoppas vi att det ska bli lättare att välja.

Katedralskolan, Kungsmadskolan och Teknikum har tillsammans det största utbildningsutbudet av Växjös gymnasieskolor, så sannolikheten att du hittar ett program som passar just dig är därför stor. Vi vill utbilda dig för livslångt lärande och det gör vi bäst genom att se till så att du hamnar på rätt skola och på rätt utbildning.
Men det handlar såklart om så mycket mer!

På gymnasiet ska du trivas, utvecklas, utmanas, skratta och få nya vänner. Du står i vårt fokus och vi har till uppgift att du ska må bra. Skolan du väljer blir din ”arbetsplats” i tre år och vi vill ge dig de bästa tre åren av ditt liv. Vi är övertygade om att du har möjlighet att forma din egen framtid förutsatt att du får rätt förutsättningar och stimulans. Förutom ett stort utbud av program och hög lärartäthet är det viktigt att du känner dig trygg och omhändertagen på skolan. Via elevhälsan har du alltid tillgång till sjuksköterska och kurator och på varje skola finns tillgång till idrottshallar och bibliotek.

Vi strävar även efter att ge dig de senaste digitala verktygen då vi vet att den kunskapen kommer att krävas av dig i arbetslivet. Katedralskolan, Kungsmadskolan och Teknikum står för trygghet, kvalitet och öppenhet. Vi hoppas du hittar det du söker på denna webbplats och att vi får vara med och förverkliga dina framtidsdrömmar.

Hoppas vi ses nästa år,
Katedralskolan, Kungsmadskolan och Teknikum