Bygg- och anläggnings­programmet

Kungsmadskolan

Bygg- och anläggningsprogrammet passar dig som tänker dig en framtid med många spännande arbetsuppgifter inom byggbranschen. Här får du på ett modernt sätt arbeta med nybyggnation och renovering. Du skaffar dig ett bra yrkeskunnande och ett par år efter utbildningen kan du få ditt yrkesbevis.

YouTube Visningbild

Här lär du dig genom att bygga på riktigt

För oss är det viktigt att allt du lär dig kopplas till praktiskt arbete. Våra lärare och handledare har lång erfarenhet av byggbranschen. Du får lära dig att använda olika tekniker och byggmaterial.

Första året arbetar du bland annat med snickeri, glas, plattsättning, golvläggning, murning, betong, plåtslageri, måleri samt anläggning. Genom att vi lyfter in riktiga arbetsuppgifter i skolan blir du väl förberedd för arbetslivet. Samtidigt som vi jobbar praktiskt läser vi om teknik och material. När praktik och teori hänger ihop blir lektionerna roligare. Vi löser byggtekniska problem och jobbar med it, ritningar och mätteknik.

På byggprogrammet har vi också lärlingsutbildningar med inriktningarna betong, mark & anläggning, murning, platsättning, glasteknik, plåtslageri och golvläggning. Går du en lärlingsutbildning så jobbar du ännu mer praktiskt och är ute på en lärlingsplats tre dagar i veckan från årskurs 2. Handledaren på din lärlingsplats blir en viktig person liksom din yrkeslärare på skolan.

Du har minst 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) på ett företag. Genom att läsa på bygg-och anläggningsprogrammet får du lära dig byggprojektens olika delar som exempelvis ekonomi, planering, kvalitet och arbetsmiljö. För att arbeta fram underlag kring byggprocessen har du tillgång till ett eget digitalt verktyg under studietiden.

Inriktningar

Husbyggnad

Denna inriktning passar dig som vill jobba med att bygga hus. Du lär dig om konstruktion, nybyggnation och renovering – från grund till tak. Vi jobbar praktiskt med allt från snickeri till armering, murning och betong.

Måleri

Som byggnadsmålare behöver du kunna planera och genomföra arbeten både självständigt och tillsammans med andra. Du lär dig att måla och tapetsera i nya och gamla miljöer. Målare är ett omväxlande och kreativt yrke där du skapar trivsamma miljöer för din omgivning..

Mark och anläggning - lärling

Här jobbar du med att ta fram grunden för en byggnad innan huset kommer på plats. Du får lära dig om vatten och ledningsnät, men det handlar också om plattläggning, asfaltering och vägar.

Plåtslageri - lärling

Plåtslagare är ett yrke med lång tradition. Du får lära dig klippa, falsa och forma efter ritning. Undervisning sker både i plåtverkstaden och ute på byggen. Uppdragen handlar om byggnadsplåt och ventilation.

Lärlingsutbildning -ett annat sätt att gå ett yrkesprogram

Golvläggning - lärling

Det finns många typer av golv och de kräver olika kunskap. Det ska vara rätt golv på rätt plats. Här lär du dig att jobba med olika golvmaterial som linoleum, plast och textil. Du får också lägga parkett och andra typer av trägolv.

Glastekniker - lärling

Användningsområdena för glas är många och andelen glas i byggnation ökar stadigt. Som glastekniker använder du glas som byggnadsmaterial, exempelvis till glasfasader, glasräcken och glasväggar.

Betong - lärling

Som betongarbetare sätter du formar, armerar, gjuter och efterbehandlar betongen.

Murare - lärling

Dina arbetsuppgifter är främst att bygga upp husets väggar med lättbetongblock och klä husets fasad med tegel. Du kommer för det mesta arbeta med tegel och lättbetong, men även putsning med olika tekniker är en stor del av yrket.

Plattsättare - lärling

Som plattsättare klär du innerväggar eller golv med kakel, klinker, konstbetongplattor eller mosaik. I din roll som plattsättare ingår även underarbeten såsom att fuktisolera golv och väggar i våtutrymmen.

Idrottsprofil

Det här programmet är en del av Växjö Idrottsgymnasium. Det innebär att du kan kombinera dina studier med idrott om du läser inriktningarna husbyggnad eller måleri.

Växjö Idrottsgymnasium

Efter programmet

Byggbranschen är en viktig del av samhället. Det finns allt från små byggföretag till stora internationella företag med en stor del av uppdragen utomlands. När du har arbetat som bygglärling en tid så får du ditt yrkesbevis. Som målare genomför du ett gesällprov. Grundläggande behörighet för högskolestudier ingår automatiskt i programmets poängplan men kan även väljas bort.

Utskriftsvänlig pdf av programplan Pdf, 325.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Husbyggnad, måleri, mark och anläggning, plåtslageri, golvläggning

Yrkesprogram

Engelska 5

Engelska 6