Fordons- och transport­programmet

Kungsmadskolan

Det är varierande och intressant att arbeta inom fordonsbranschen. Dessutom är arbetsmarknaden god. Utbildningen innehåller mycket praktiska moment och du kommer att få lära dig sådant som du har stor nytta av i arbetslivet.

YouTube Visningbild

Här lär du dig att arbeta med allt från bilar till skogsmaskiner

Vi blandar praktiskt arbete med teori och spännande upplevelser. Du lär dig hela kedjan – från felsökning till att hitta en lösning och åtgärda felet. Till vår hjälp har vi dels egna fordon men även fordon som är inlämnade av kunder. Du får kunskaper om bland annat svetsning, mekanik, elektronik och felsökning.Tillsammans med dina lärare kommer du att ansvara för att varje fordon som lämnar verkstaden är i gott skick.

Under våren 2019 gick vi in i ett trepartssamarbete med Volvo Car Sverige och Liljas bil för att höja kvaliteten ytterligare på vår utbildning. Samarbetet innebär bland annat studiebesök i verkstad och fabrik, möjligheten att arbeta med ny teknik och uppdaterade verktyg i större utsträckning samt att arbeta med helt nya Volvobilar.

Sedan årsskiftet 2020/2021 är vi certifierade som Motorbranschcollege, en kvalitetsstämpel som innebär att vi är en utbildning som håller hög kvalitet både vad gäller utrustning och undervisning. I nära samarbete med branschen ger vi eleverna goda förutsättningar för att möta verkligheten i arbetslivet.

Minst 15 veckor av din utbildning är arbetsplatsförlagt lärande (APL) på ett företag, det ger en bra inblick i ditt yrkesval. Sköter du dina studier får du ekonomiskt stöd till ett körkort.

Inriktningar

Första året är gemensamt för samtliga inriktningar på programmet. Inriktningen karosseri och lackering erbjuds som lärlingsutbildning och väljs därför redan vid gymnasievalet. Inriktningsval mot personbil eller lastbil och mobila maskiner sker under åk 1 inför åk 2.

Lastbil och mobila maskiner

Här får du arbeta med fordon inom entreprenad, jordbruk, skogsbruk och transport. Du får serva, underhålla och reparera olika fordon och maskiner. Maskinerna är gjorda för att kunna utföra en stor mängd olika uppgifter som till exempel att kapa träd, lyfta eller transportera gods. Arbetet riktar sig mot företag som har stora behov av servicetekniker framöver. Kungsmadskolan har god branschsamverkan vilket ger möjlighet till bland annat studiebesök samt inlånade övningsfordon.

Personbil

Här får du arbeta med personbilar och lätta arbetsfordon. I undervisningen använder vi oss av olika bilmärken och modeller. Det innebär att du också får en introduktion till el- och hybriddrivna fordon. Arbetet är varierande och fokuserat på problemlösning. Efter avslutad utbildning kommer du ha grundläggande kunskaper om hur man reparerar de flesta fel som kan uppstå i en bil.

Karosseri och lackering - lärling

Inriktningen erbjuds som lärlingsutbildning inom lackering och karosseriteknik. Här får du kunskaper i lackering av fordon samt reparationer av bilskador. Inriktningen kan leda till arbete som bilskadereparatör eller billackerare. Här får du grundläggande kunskaper inom karossens form och funktion för att kunna reparera samt byta reservdelar och bilglas.

Du får också grunden i hur du arbetar som billackerare. Du lär dig även att arbeta med olika svetsmetoder och avancerad utrustning. Kontakta din SYV om du har anlag för astma eller allergi. Denna inriktning har moment som kan påverka din hälsa. En god fysik underlättar vid yrkesvalet.

Lärlingsutbildning - ett annat sätt att gå ett yrkesprogram

Efter programmet

Arbetsmarknaden inom fordonsbranschen är god. Utbildningen ger dig bra möjligheter för att få jobb direkt efter gymnasiet. Det finns också ett stort urval av tänkbara jobb som är både praktiska, självständiga och givande. En yrkesexamen ger dig möjlighet att studera på yrkeshögskolan. Grundläggande behörighet för högskolestudier ingår automatiskt i programmets poängplan men kan även väljas bort.

Utskriftsvänlig pdf av programplan Pdf, 167 kB, öppnas i nytt fönster.

Lastbil och mobila maskiner, personbil, karosseri och lackering

Yrkesprogram

Engelska 5