Hantverks­programmet

Kungsmadskolan

Det här är utbildningen som passar för alla som vill arbeta med människor och deras välbefinnande. Att göra kunden nöjd är en självklarhet i ditt framtida yrke, där dina händer och din känsla för färg och form är dina viktigaste verktyg.

Du väljer vilken yrkesutgång du vill ha redan från början, de presenteras lite närmare längre ner på sidan. Gemensamt för båda är kreativiteten och mötet med andra människor, samt undervisningsupplägget som varvar teori med praktik. Det krävs mer teori än man kanske kan tro för att bli en kunnig och kompetent frisör eller stylist! Du kommer få uppleva hur din egen kreativitet kan göra gott för någon annan, och hur häftigt det är att efter hårt jobb och mycket tålamod se dina egna praktiska kunskaper växa och nå nya höjder, Allt vi lär oss genomsyras av målet att stärka din sociala och serviceinriktade kompetens.

I skolan lägger vi grunden för ett lyckat framtida arbetsliv och vår sammanlagt 15 veckors arbetsplatsförlagda lärande (APL) ute i branschen är en viktig del av utbildningen. Här får man i ett tidigt skede en inblick i den bransch man siktar mot och under utbildningens gång blir man i bästa fall en naturlig del av den verksamhet man jobbar på.

Vi jobbar en hel del digitalt och hos oss har alla elever tillgång till sitt eget digitala verktyg. Grundläggande behörighet för högskolestudier ingår automatiskt i programmets poängplan men kan även väljas bort. Med en yrkesexamen har du även möjlighet att studera på yrkeshögskola.

Inriktning

Frisör, barberare, hår- och makeupstylist

Yrkesutgång Frisör

Här lär du dig att skapa och vara kreativ med håret som material. Du kommer få klippa, färga, permanenta och styla, med dina lärare som handledare. Utbildningens röda tråd löper från de mest grundläggande tekniker på övningshuvuden till riktiga kunder i skolans salong och vidare ut i arbetslivet på praktik. Där emellan fylls vägen av djupdykande teori inom både hårets kemi, yrkets historia, arbetsmiljö och entreprenörskap. Det är bara din egen fantasi och förmåga som sätter gränserna. Yrkesutgången förbereder dig för ett arbete inom frisörbranschen – antingen som anställd eller som egen företagare. Som blivande frisör behöver du avsluta utbildningen hos oss med ett delprov för att sedan jobba 2 000 timmar innan du kan göra ditt gesällprov och bli behörig frisör.

Yrkesutgång Hår- och makeupstylist

Den här yrkesutgången går ut på att fånga helheten inom styling och du kommer att lära dig att utföra både makeup, hårstyling, klädstyling och nageldesign. En viktig del av utbildningen är kundbemötande och service så du kommer även att få fördjupade kunskaper inom service- och säljteknik. Vi möter framförallt våra kunder på praktikplatsen ute i arbetslivet men kommer även ha möjlighet att ta emot modeller för träning i skolans lokaler. Här får du en bred utbildning som ger en stadig grund inom flera kategorier och öppnar upp för arbeten inom styling, kosmetik, butik och service. Diplomen du har möjlighet att få med dig är makeupartist, nagelteknolog, lash lift och personal shopper. Diplomen är kostnadsfria för våra elever och helt frivilliga att ta. Examinationstillfällena i makeup och naglar bedöms av externa examinatorer från branschen.

Yrkesutgång Barberare erbjuds inte på Kungsmadskolan.

Idrottsprofil

Det här programmet är en del av Växjö Idrottsgymnasium. Det innebär att du kan kombinera dina studier med idrott.

Växjö Idrottsgymnasium

Kontakta din SYV om du har anlag för astma eller allergi. Detta program har moment som kan påverka din hälsa. En god fysik underlättar vid yrkesvalet.

Utskriftsvänlig pdf av programplan Pdf, 283.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Frisör, barberare, hår- och makeupstylist

Yrkesprogram