Elias Gunnarsson, Ghaith Alkenayhe

Automation, Automation lärling

Både Elias och Ghaith ville läsa ett yrkesförberedande program och var intresserade av el, och framför allt av automation.
– Det är roligt att få saker att fungera med hjälp av el och med automation kan man till exempel få en hiss att gå, säger Elias.
– Jag tänkte likadant och vill gärna kunna börja jobba direkt efter gymnasiet, fortsätter Ghaith.

Även om de går samma program så tillbringar Ghaith fem dagar i skolan, medan Elias valt att gå lärlingsutbildningen och tillbringa tre dagar ute på ett företag.
– Jag tycker det är roligare att lära mig praktiskt än framför datorn. Sedan är det intressant att komma ut och se hur jobbvärlden ser ut och eventuellt få en anställning också. Magkänslan är att det är ännu enklare om man är lärling, förklarar Elias.

Båda är mycket nöjda med skolan och lärarna.
– Det är en bra miljö, lugnt, rent och fint och bra mat, säger Elias.
– Och man blev kompisar direkt med de andra i klassen, fyller Ghaith i.

Deras tips till andra som ska välja till gymnasiet är att fundera på vad man själv tycker, inte falla för grupptrycket och inte vara rädd att välja något andra inte har valt.

– Man ska vara stolt över sitt val och det man utbildar sig till. Det är ju något man kanske ska hålla på med resten av livet, avslutar Elias.