Gymnasieingenjörs­utbildning - Fjärde året på Teknik­programmet

Vill du gå en utbildning som ger dig goda jobbchanser redan efter ett år? Vill du studera i en modern och arbetsplatsliknande miljö? Vill du kunna arbeta som gymnasieingenjör? I så fall ska du läsa påbyggnadsårets gymnasieingenjörsutbildning med inriktning mjukvarudesign på teknikprogrammet på Teknikum.

Gymnasieingenjörsutbildningen ger dig givetvis även ett kunskapsmässigt försprång om du senare bestämmer dig för att läsa vidare på högskola eller universitet. Fler fördelar är att regionens starkaste IT-aktörer är knutna till utbildningen och att det finns en stor efterfrågan på gymnasieingenjörer i hela landet.

Utbildningens innehåll

Gymnasieingenjörsutbildningen på Teknikum är ett påbyggnadsår som är sökbart för dig som tagit studentexamen vid Teknikprogrammets informations- och medietekniska inriktning. Minst 10 veckor av studierna är du på arbetsplatsförlagt lärande (APL) på en arbetsplats. Det innebär att du tar ett ordentligt kliv in i arbetslivet. Du kommer läsa ämnen som exempelvis: gymnasieingenjören i praktiken, mjukvarudesign, datalagring, webbutveckling, webbserverprogrammering och programmering.

Ett programråd bestående av flera av de största IT-företagen i regionen är kopplat till programmet för att säkerställa att utbildningen är relevant. Det betyder att kurserna är anpassade efter näringslivets behov och att du därmed får kunskaper och kompetens som behövs på arbetsmarknaden. Därefter omsätter du kunskaperna du förvärvar genom att göra ett examensarbete kopplat till din praktik.

Efter utbildningen

Idag är samhället mer beroende än någonsin av internetbaserade tjänster och datakommunikation. Det finns därför ett stort behov av gymnasieingenjörer med kompetens inom informations- och medieteknik. Efter utbildningen har du en efterfrågad kompetens och är väl förberedd för olika typer av arbetsuppgifter inom IT-sektorn.

Gymnasieingenjörsutbildningen på Teknikums webbplats Länk till annan webbplats.