Vård- och omsorgs­programmet

Teknikum

Vård- och omsorgsprogrammet är för dig som i ditt framtida arbetsliv vill arbeta med människor.

I alla vård- och omsorgsyrken handlar det om att möta människor som behöver stöd och hjälp i något av livets olika skeden.

YouTube Visningbild

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram, men från höstterminen 2023 ingår grundläggande behörighet per automatik. Programmet är 2700 kurspoäng, och eleverna läser svenska 3 och engelska 6 automatiskt om det inte aktivt väljs bort.

Arbetsplatsförlagt lärande

Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ger dig möjlighet att prova på olika yrkesinriktningar inom branschen. APL genomförs under totalt 21 veckor, och kommunstyrelsen i Växjö har beslutat att alla elever som går ut på APL inom vård och omsorg måste beställa ett fullständigt utdrag ur polisens belastningsregister och lämna in det oöppnat när de kommer till APL-arbetsplatsen. Under dessa praktikveckor får du erfarenhet av många arbetsuppgifter inom olika områden, till exempel akutsjukvård. På Teknikum använder vi självklart högaktuell IT-teknik inom området. Vi är dessutom kvalitetscertifierade av Vård-och omsorgscollege, vilket bland annat betyder att vi har ett nära samarbete med branschen.

Fördjupningar

Tidigare har utbildingen haft två fördjupningar - högskoleinriktad eller yrkesinriktad fördjupning- men från och med höstterminen 2023, läser eleverna båda dessa fördjupningar per automatik, vilket utökar programmet till 2700 poäng, istället för 2500. Den högskoleinriktade fördjupningen som ger svenska 3 och engelska 6 har blivit medtagen som standard i programmet, så om en elev inte är intresserad av att läsa dessa kurser- eller 2700 kurspoäng - får den ta bort dem med ett aktivt val. Om eleven väljer att ta bort dessa kurser

Idrottsprofil

Det här programmet är en del av Växjö Idrottsgymnasium. Det innebär att du kan kombinera dina studier med idrott.

Växjö Idrottsgymnasium.

Efter programmet

Efter programmet har du en yrkesutbildning inom vård och omsorg. Du kan anställas som till exempel undersköterska, skötare eller personlig assistent. Behovet av personal inom vård- och omsorgsyrkena är stort, vilket gör att du blir attraktiv på arbetsmarknaden. Du som väljer högskoleförberedande fördjupning har möjlighet att direkt studera vidare på universitet eller högskola till bland annat sjuksköterska, socionom, lärare, sjukgymnast, arbetsterapeut, fysioterapeut, polis eller psykolog.

Poäng

Samhällskunskap 1a2

Social omsorg 1

Social omsorg 2

Tabell över kurser som ingår i de olika inriktningarna.

PROGRAMFÖRDJUPNINGAR

Elevens val: