Tilda Wulf och Hanna Witalisson

Samhälle

Tilda och Hanna hade helt olika utgångspunkt när de skulle välja till gymnasiet. Medan Tilda både var säker på både skola och utbildning, var Hanna mer kluven.
– Jag visste bara att jag ville gå ett högskoleförberedande program och NA kändes bredast. När jag sedan fick reda på att det fanns en samhällsinriktning var det givet, berättar Hanna.

Hon pendlar varje dag från Älmhult, men tycker absolut att det är värt den tiden det tar. Hanna medger att hon var lite orolig i början för allt det nya, men att det snabbt vände och att hon träffat många nya människor. För Tilda, som är från Växjö, har det alltid varit en självklarhet att gå på Katedral.
– Det är en så härlig stämning här. Jag känner många sedan tidigare, men man träffar alltid nytt folk, säger hon.

Båda tycker att kombinationen naturvetenskap och samhällsvetenskap är perfekt för dem. Den ger en bred utbildning med många nya och intressanta kunskaper. Dessutom väljer man inte inriktning förrän i tvåan, så man har ett år på sig att känna vad som passar en bäst.
– Det är bra att man får känna på de olika inriktningarna i ettan, säger Tilda.

I framtiden väntar mer studier. Tilda vill kanske bli lärare och drömmer om att plugga utomlands, medan Hanna inte vet vad hon vill göra, men tänker fortsätta att välja det som verkar kul. Hon har också bra tips till den som är osäker på sitt gymnasieval.
– Jag skuggade program på flera ställen och fick en mycket tydligare bild av hur de var. Man ska inte heller vara rädd för att testa, funkar det inte kan man ändra sig, avslutar Hanna.